«کلمبوس» طنز نیست/ تلاشی برای نگاه متفکرانه به آسیبهای اجتماعی
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۴۵۶۳۸
هاتف علیمردانی، کارگردان فیلم سینمایی «کلمبوس» در گفتوگو با خبرنگار ایکنا در پاسخ به این سؤال که چگونه فیلمسازی که «آباجان» و «کوچه بینام» را ساخته است سراغ فیلمی چون «کلمبوس» میرود اظهار کرد: کلمبوس در ظاهر شکلی طنز دارد، اما در معنا به موضوعاتی میپردازد که جامعه بهشدت با آن درگیر است برای مثال مهاجرت، تورم و گرانی دلار از جمله این اتفاقات است.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در فیلمهای چون آباجان، کوچه بینام و هفتماهگی رگههایی از طنز دیده میشود و شاید محتوای اصلی کار جدیدی باشد اما موقعیت طنز نیز در آنها بسیار است. در کلمبوس نیز همین اتفاق رخداده با این تفاوت که موقعیتهای طنز در آن بیشتر است، اما این ویژگی پیام فیلم را تحت تأثیر قرار نداده است.
علیمردانی با بیان اینکه نگاه به سینمای کمدی غیرمنصفانه است، گفت: متأسفانه بهواسطه برخی کارهای ضعیف نسبت به سینمای طنز بیمهری میشود، چون تا کاری میخواهد در این حوزه اکران شود ناخودآگاه با برخی آثار سخیف مقایسه میشود، درصورتیکه این ژانر توان این را دارد که نگاهی متفکرانه به آسیبهای اجتماعی داشته باشد. از اکران «کامبوس» راضی نیستم
علیمردانی با بیان اینکه از شرایط اکران در سینما راضی نیست، بیان کرد: تصور نکنید که کلمبوس اکران خیلی خوبی دارد، زیرا اینگونه نیست، البته نمیگویم تعداد سالنهای نمایش کلمبوس بهاندازه آباجان است، ولی مطمئن باشید در مقایسه با برخی کارها بههیچوجه اکران مطلوبی نداریم، شرایطی که هم اکنون بر اکران حاکم است نشئتگرفته از بیبرنامگی مدیرانی است که چنین وضعیتی را برای سینما به وجود آوردهاند.
کارگردان فیلم آباجان تأکید کرد: جدا از بیبرنامگی در اکران برخی منافع شخصی نیز در به وجود آوردن شرایط نامناسب دخیل است و فیلمسازانی که ارتباطات پشت پرده ندارند قطعاً شرایط اکران مناسبی نخواهند داشت. انضباطی در اکران نمیبینم
علیمردانی در ادامه این گفتوگو از مسئولان سینمای سؤال کرد: یک پرسش جدی ذهن مرا به خود مشغول کرده است، آنهم اینکه چرا باید در یک مقطع زمانی فیلمهای که ظرفیت فروش دارند همزمان اکران شوند، اما در زمانی دیگر فیلمهایی که برای تماشاگر عام ساخته نشدهاند، مدتها روی پرده باقی بماند. این عدم تناسب در حقیقت نوعی کج سلیقگی است که باید اصلاح شود. برای رفع این معضل پیشنهاد میکنم کارشناسان خبره اکران برنامهای مشخص تدوین کنند تا همه فیلمها فرصت دیده شدن داشته باشند.
این فیلمساز در پاسخ به این سؤال که آیا در کارهایش به دنبال خاطرات کودکی خود است اظهار کرد: بخش بزرگی از فیلمسازی من از تجارب گذشتهام نشئت گرفته است. اتفاقات، شخصیتها و حوادث مهم اجتماعی و سیاسی که آنها را تجربه کردهام، همیشه در فیلمهایم لحاظ شده است، برای مثال در آباجان شخصیت اصلی مادربزرگم است یا دوستانی که در بمباران هوایی از دست دادم بخشی از خاطرات کودکیم در آباجان است. زیرا قصد دارم با شناختی که نسبت به شخصیتها دارم بار دراماتیک آنها را بهتر و بیشتر در فیلم نشان دهم.
علیمردانی اضافه کرد: در فیلم آباجان کردها در کنار ترکها همزیستی مسالمتآمیزی دارند، حتی با هم رابطه فامیلی برقرار میکنند این اتفاق را من در خانوادهام تجربه کردهام پس وقتی در آباجان آن را نشان میدهم از حقایقی سخن میگویم که در بخشی از جغرافیای ایران وجود دارد. هیچگاه فیلم سفارشی نمیسازم
وی با بیان اینکه هیچگاه فیلم سفارشی نمیسازد، گفت: در آباجان به جنگ اشاره داشتم، اما نگاهم به دفاع مقدس برگرفته از دیدگاه شخصیام بود، پس هرگز فیلم سفارشی نخواهم ساخت. برای مثال میتوان به فیلم کلمبوس اشاره کرد در این کار نقدی جدی به دولتمردان آمریکا وارد کردهام، چون با قانونی که آنها برای مهاجران ایجاد کردند، بهشخصه بسیار آسیب دیدم، زیرا من هم در آمریکا زندگی میکردم و برای دیدن پدر و مادرم با مشکلات فراوانی مواجه شدم. این انتقاد من از سفارش یا دستوری سرچشمه نگرفته بود، بلکه حاصل دغدغه شخصیام است.
این کارگردان با بیان اینکه همواره مخاطبان مبلغ آثارش هستند تأکید کرد: معمولاً فیلمهایم را تبلیغ نمیکنم، فیلم کلمبوس تنها ۷۰ یا ۸۰ تیزر تلویزیونی داشت، همچنین بیلبوردهای شهری آن اندک بود، اما همیشه مخاطبان با تبلیغات کلامی خود به موفقیت آثارم کمک میکنند. برای همین کلمبوس با توجه به ظرفیت تبلیغیاش توانسته فروش خوبی داشته باشد. منزلت فیلمهایم را، فدای تبلیغ نمیکنم
کارگردان فیلم کوچه بینام درباره تبلیغات در فضای مجازی اضافه کرد: تا حدی که به لحاظ حرفهای جایز بود از تبلیغات فضای مجازی استفاده کردیم، اما جایگاه و منزلت کار را هم در نظر گرفتیم، منظور اینکه اگر بخواهیم در فضای مجازی با انتخاب تصاویری خاص تماشاگران را فریب دهیم راه به ناکجاآباد خواهیم برد، به همین جهت هیچگاه به این روش تن نخواهم داد.
علیمردانی در پایان این گفتوگو عنوان کرد: در آینده باز هم از تجربیات زندگیام فیلم میسازم، هرچند ممکن است در آثارم میزان طنز یا درام به واسطه نوع قصه کم یا زیاد شود، اما به جرأت بیان میکنم، هرگز فیلم سفارشی نمیسازم. گفتوگو از داوود کنشلو انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۴۵۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام مهدی ملکی روز شنبه در نشست کارگروه ساماندهی کودکان کار و خیابان آذربایجان شرقی، با تاکید بر لزوم نظارت ویژه در حوزه آسیب اجتماعی و اکتفا نکردن به گزارش عملکردها، افزود: آثار و نتایج عملکردها باید در صحنه میدان دیده شود.
وی تاکید کرد: باید به بدنه شورای اجتماعی استانها توجه شود تا میزان اثربخشی اقدامات مورد بررسی و در صورت نیاز مورد بازنگری و بازبینی قرار بگیرد.
وی بر ضرورت تقویت برنامههای تحولی و کارآمد در حوزه آسیبهای کودکان و نوجوانان تاکید و اظهار کرد: کارگروه کودکان کار و خیابانی شورای اجتماعی وزارت کشور که از ۶ ماه قبل فعالیت خود را شروع کرده است، در حوزه پیگیری مصوبات شورای اجتماعی کشور و ناظر به مساله کودکان کار و مشکلاتی که در سطح کشور وجود دارد، فعالیت دارد و به دنبال ارزیابی اقداماتی است که دستگاههای اجرایی و خدماتی انجام میدهند.
ملکی ایجاد هماهنگی بین دستگاهها و در نهایت تهیه و ارائه گزارشی جامع از وضعیت کودکان کار و خیابانی در استانها را جزو تکالیف این کارگروه عنوان کرد.
وی بر بازنگری و بررسی میزان اثربخشی اقدامات تاکید کرد و ادامه داد: در این میان یکی از اولویتهای مهم بهره مندی از ظرفیتهای مردمی فعال، سمنها و مؤسسههای خیریه و گروههایی است که در این حوزه فعالیت میکنند.
ملکی استفاده از تجربیات، ایدهها و مدلهای مختلف تشکلهای مردمی و مردم نهاد برای برون رفت از مشکلات کودکان کار را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: مشکلات و چالشها و دغدغههای این حوزه پیگیری شود و با رفع موانع موجود به دنبال ارتقای کیفی و کمی آنها پیش برویم.
وی از آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استانهای پیشرو در زمینه کاهش آسیبهای اجتماعی کودکان کار یاد کرد و گفت: الگوبرداری و بهرهمندی سایر استانها از تجربههای موفق آذربایجان شرقی در حوزههای اجتماعی ضروری است.
ملکی ادامه داد: آذربایجان شرقی و تبریز در زمینه پیشگیری از آسیبهای کودکان کار، ساماندهی و مواجهه با این پدیده جزو بهترینها بوده و از ظرفیتهای مردمی بسیار وسیعی برخوردار است.
وی اظهار کرد: برای هم افزایی و هماهنگی بیشتر بین دستگاههای فعال در حوزه کودکان کار باید شبانه روز تلاش کنیم تا مأموریتها و تکالیف ذاتی خود را با کمترین مانع انجام دهند و به موازات آن ظرفیتهای مردمی نیز مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرد تا دغدغه کمتری در حوزههای اجتماعی کشور وجود داشته باشد.
کد خبر 6097641